lördag 3 januari 2009

Recension: Tygbindor

Jag har nu testat Imse Vimses tygbindor som jag lovade. Visst jag började kika på olika inköpsställen i oktober förra året så jag är lite seg som inte testat dem förrän nu men bättre sent än aldrig.

Först kändes de konstiga och lite otympliga eftersom det inte kändes som det brukar göra. Något annat som jag också reagerade på var att de inte klibbade fast mot kroppen och då bindan sitter fast med en knapp så sitter den inte heller så fast som vanliga engångs.

MEN efter en stund så kändes det som att ha på sig lite extra vadderade trosor vilket till en början fick mig lite obekväm. Skumt egentligen att känna sig obekväm när bindan knappt känns. Det känns nu något dygn senare som fräschare, skönare och mer bekvämt än med vanliga engångsbindor. Jag har även kunnat sova med tygbinda på men då har jag inte så mycket mens för tillfället.

Jag rekommenderar varmt. Det enda jag inte ser fram emot sedan är rengöringen men vi får se hur det går; kanske går jättelätt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Rengöringen är lätt. Lägg dem bara i en hink eller burk så länge (inte helt tättsluten, då luktar det), och sen dagen innan det är dags att tvätta så fyller du burken med kallt vatten. Eventuellt kan du byta vatten någon gång, men annars så häller du bara av vattnet när det är dags för tvätt och sen tvättar du dem i 60 grader. Om du vill ha dem helt utan fläckar kan du ha i lite av Grummes fläckborttagning (blek och fläckborttagning). Vissa säger att sköljmedel gör dem mindre absorberande, men det har jag aldrig märkt. Jag brukar torktumla dem, det känns som om de blir tätare då.

Caja sa...

Svar Anonym: Tack för tipset. Verkligen jättesnällt.