fredag 29 maj 2009

Mitt fotavtryck på Moder Jord

Efter mycket sökande på nätet efter BRA footprint calculators så hittade jag två stycken som inte innebär att jag bor i Storbritannien eller någon annanstans i världen än Sverige. Själv tyckte jag att det gick riktigt bra. Det första testet borde egentligen vara liiite sämre än 0.88 Tellusar då jag höftade på hur många kilometer jag reser varje år. Rätt coolt att det blev så lite utsläpp gentemot Sveriges genomsnitt, även om stapeln med carbon footprint kanske borde vara lite högre(?).


Det andra testet hittade jag efter en hel del sökande. Ett svensk test ifrån Svenska Miljöinstitutet, som gick att ta testet både på engelska och svenska. Även där höll jag mig på en bra (hållbar) nivå.


Medan jag ändå är igång tänkte jag även länka till SM:s .pdf som ger tips på hur man kan minska sina utsläpp. En hel del är uppenbara rekommendationer som man redan vet om, kanske redan gör, men det kan också vara bra att kika igenom och få nya tankar och idéer (speciellt om man fick dåligt resultat på ovanstående tester). Själv vet jag att jag är dålig på att stänga av stand by-apparater och även datorn, men ingen är perfekt (usch, vad tråkigt det skulle vara)...

Note: för att göra testerna tryck på bilderna

Inga kommentarer: