tisdag 5 februari 2013

BRA ekologiskt badskum svårare att hitta än man tror!

Jag har länge velat byta ut mitt badskum med många fula ingredienser till ett bättre. Jag har under mitt letande hittat allt från inget till sådant som har ingredienser jag skyr.


DE DÅLIGA
Faith in Nature Naturligt Badskum / Duschgel [alla dofter]
Innehåller ALS (Ammonium Laureth Sulfate) och Cocomidopropyl Betaine högt upp i ingredienserna (ju högre desto mer finns). En innehöll även alcohol denat. (uttorkande)

Eco friendly Baby [tre olika dofter]
Cocomidopropyl Betaine högt på listan. Innehåller även Phenoxyethanol som tillverkas av fenol och det giftiga etylenoxid. Fenol tillverkas av cancerframkallande bensen och även av propen.

CCS Bamse badskum
Innehåller SLS (Sodium Laureth Sulfate) högst upp på listan. Likaså är Cocomidopropyl Betaine med.


DE BRA!
Eco Cosmetics Baby & Kids skumbad
Vad jag kan se helt okej, utan alla de vanligaste fulingarna.

Urtekram Baby Bath
Vad jag kan se helt okej, utan alla de vanligaste fulingarna.

100% Pure Kids Yummy Ice Cream Bubble Bath [Strawberry och Chocolate Mint]
Ingen ordentlig inci men utifrån vad som står av ingredienserna som jag hittat så verkar de båda riktigt naturliga. Likaså verkar vuxen-versionen av badskummen (Vapor Bath) vara okej men dyra!


VET EJ ÄNNU
Yves Rochers Plaisirs Nature Bad- och duschgelé med doft av vanilj.
Jag kan inte hur mycket jag än söker hitta en innehållsförteckning så jag har mailat kundtjänst och frågat ifall det går att finna någonstans.


INFO
SLS, ALS och Cocomidopropyl Betaine är uttorkande tensider som kan reta upp känslig hy. Du kan läsa mer här och här om ingredienser som gärna borde undvikas och varför.


Jag själv brukar helst använda de som har få ingredienser och så bra så långt som går. Om du har något tips på fler bra eller dåliga badskum så tveka inte att kommentera nedan!

Inga kommentarer: