fredag 27 juni 2014

Veg. varm bulgursallad med chili och zucchini

Detta recept är snabbt och enkelt, helt enkelt perfekt på sommaren. Jag föredrar att äta det varmt men jag skulle tro att det går lika bra att till exempel ta med sig kallt på en picknick. Jag hade tänkt att ha en bild men det var så gott att det hann inte bli någon!

Ingredienser:
  • Bulgur (1 portion: 1,5 dl bulgur, 2,5 dl vatten)
  • 1/2 zucchini
  • 1 färsk chilipeppar
  • 190g kikärtor
  • gräddfil eller yoghurt
  • olivolja
  • grönsaksbuljong (1 sked / 1 tärning)

Notera:
Detta recept är anpassat efter en person men det blir ändå en del (jag har hunnit ta 4 omgångar) så jag skulle tro att man kan i alla fall dela på två men du kan anpassa efter hur många ni är själv. Jag valde att ha gräddfil till då jag redan hade det hemma efter midsommar men exempelvis turkisk eller grekisk yoghurt blir nog riktigt gott också.

Tillagning:
1. koka upp bulgur med grönsaksbuljong enligt förpackning
2. skiva chilipepparn i små bitar (ta ur kärnorna om du inte vill ha det starkt)
3. skiva zucchinin i cirka 1-2 cm stora bitar
4. stek chilibitarna och zucchini-bitarna i olivolja, rör om då och då tills att de fått färg och är mjuka
5. när bulgurn är klar för över den till en skål
6. häll av kikärtorna och lägg dem i skålen med bulgurn 
7. häll över zucchinin och chilin med den olivolja som finns kvar till skålen och blanda allt
8. servera med yoghurt eller gräddfil


--
Om du testar mitt recept är jag tacksam om du länkar hit till Livsagnostiker (ifall du bloggar om det) och/eller att du skriver i kommentarerna vad du tyckte om receptet.

Inga kommentarer: