söndag 17 januari 2016

Det här med plast

Först av allt, long time no see! Ska försöka bli lite bättre på att infinna mig här. I dag hade jag tänkt skriva om problemet med plast.

Jag har som mål 2016 att dra ned på plast i mitt liv men har redan insett hur svårt det är. Om jag går till typ Lindex, H&M osv. så stoppar de alltid ned mina varor i plastpåsar utan att fråga om jag inte typ bara köpt ett nagellack. När jag handlar frukt stoppar jag ned det i plastpåsar, när jag köper mat så kommer de ofta i plastförpackningar. Jag slänger mina sopor i plastpåsar!

Jag förstår definitivt varför vi har så stora problem med att det finns plast i haven som gör att vår havvarelser dör för att de tror det är mat, att våra fåglar tror det är mat... men jag vet inte heller hur vi kommer bort från vårt plast-samhälle, vad vi kan använda i stället?

De frysprodukter jag köper som kommer i kartong stör mig alltid då de är otympliga men rent krasst är de ju bättre för miljön även om det blir mer krångligt med mitt tetris i frysen. Då jag inte kan göra så mycket för de saker som kommer i plastförpackningar så hamnar mitt fokus på plastpåsar.

Jag är dock en riktig fegis så jag vet inte hur jag ska kunna säga till när jag är på t.ex. H&M att jag inte vill ha det i en plastpåse, hur man sådär enkelt slevar upp en tygpåse i stället. Har ni något förslag?

Jag har sedan länge slutat med plastpåsar på typ ICA i alla fall, jag tar alltid med mig två tygpåsar och packar dem fulla med mat. Om du inte redan gör det så rekommenderar jag detta varmt, finns massa coola tygpåsar att få tag på bl.a. har pocketshop fina tygpåsar med Kafka, Astrid Lindgren osv. och online, bl.a. på etsy.com finns massvis av olika stilar.

Jag har för mig det är något land som faktiskt har lag på att man som kund inte ska få plastpåse när man handlar men jag minns inte vilket, jag tror det är en ypperlig idé. Folk säger att de då kommer glömma ta med tygpåse men jag menar, om du minns all annan skit du har med dig i din väska så kan det ju inte vara så svårt att lägga till tygpåse (lägg alltid tillbaka den i väskan efter användning är ett hett tips eller häng den på dörren).

Är plast något du tänker på? Har du försökt få ned din konsumtion?

Inga kommentarer: