tisdag 16 februari 2016

Veg. pastasås med ärtor och vitlök

Jag hade planerat en bild på maten men det var så gott så när jag väl kom på det igen så var maten redan slut! Med andra ord ett supergott vardagsrecept.

Vad du behöver:

  • 50g flytande smör (jag kör på Carlshamns mjölkfria)
  • 3 dl grädde (jag kör på iMat från Oatly, baserad på havre)
  • 1-2 dl riven ost
  • 2 dl frysta ärtor
  • 1 klyfta vitlök (pressad)
  • 2 msk fryst persilja
  • svartpeppar
  • salt
  • spaghetti (eller annan pasta-sort)

Hur:
Koka upp spaghetti enligt paketet. Häll i 50g flytande smör och smält det utan att det kokar så rör runt tills allt får den gyllene gula färgen. Häll i grädde (iMat) och rör runt, häv i riven ost (minst 1 dl, jag rekommenderar 1,5-2dl) och rör runt. I med vitlöken, salt och svartpeppar och rör runt. Låt det koka upp och sedan sjuda någon minut så smakerna kommer fram. Ställ åt sidan lite kort ifall det är kvar tid av koktiden på spaghettin, när det är några minuter kvar häv i de frysta ärtorna samt den frysta persiljan (eventuellt behövs mer svartpeppar också) och värm på tills det kokar igen - se till så att ärtorna är genomvarma innan du tar av från plattan!

KLART.

--
Obs. du kan göra detta recept veganskt genom att köra på mjölkfri ost, jag själv kör på vanlig ost än så länge men hoppas hitta en jag kan byta ut till mjölkfri inom snar framtid (tar gärna emot tips!)

Som vanligt, om du testar detta recept så kommentera gärna vad du tycker och om du delar receptet med någon länka tillbaka till mig :)

Inga kommentarer: