söndag 19 juni 2016

Litha-firande

Mitt Litha-firande blir väldigt utdraget i år. I dag gjorde jag finmiddag med potatisgratäng, oumph och sås tillsammans med sallad, i morgon blir en liten ritual och på Midsommar blir det riktiga bulk-firandet.

På tisdag är jag nämligen superupptagen och jag kände att i stället för att fira i morgon då jag behöver fixa och planera inför tisdagen så fick det bli lite utdraget. Jag ville dock inte missa chansen till en liten ritual då den är viktig för mig att ske den dag som är årets längsta dag eftersom det därefter vänder och mörkret sakta men säkert tar över.

Mina planer för midsommar är lite mer seriösa än vanligt dessutom. I år har jag tänkt binda min egen krans utav brudslöja enbart, hittade jättefina tutorials på pinterest och tänkte jag skulle försöka mig på detta. Senast jag hade en riktig krans måste ha varit på förskola eller lågstadiet och usch vad jag avskydde den, den var för stor och den kliade så mycket - jag bar på den mer än hade den på huvudet till min mors förtret så jag hoppas det här kommer gå bättre ;)

Matmässigt kör jag även full rulle i år lite mer än tidigare. Jag har börjat mer och mer att övergå till att bli vegan så tanken är att göra några klassiker i veganskt stuk.

Jag har tänkt...
  • vegansk Jansson med tångrom
  • vegansk Skagenröra med tofu
  • vegansk 'sill' med aubergine
samt de vanliga klassikerna färskpotatis, jordgubbar, 'korv' (Hälsans kök cocktailkorvar), 'köttbullar' (Hälsans kök bullar), gräslök och gräddfil (troligtvis Oatlys iFraiche med citronsaft för att få upp syrligheten) och någon sallad till.

Det blir enbart jag i år igen men jag tänker inte vara ledsen för det.


Hur har du tänkt fira Litha i år?

Inga kommentarer: