onsdag 13 juli 2016

Det här med frukt och grönsaker

Jag hälsade på min dietist i dag för att se över om jag får i mig allt som jag ska nu när jag börjar övergå till att bli vegan* och hon tyckte det överlag såg bra ut men att jag behöver dra ned på snacksen på kvällen (det visste jag redan och kämpar redan med) samt öka upp med grönsaker så jag får i mig lite mer bukfylla samt mer vitaminer och mineraler.

Vi ska ses i september igen och då hoppas jag att jag gått ned de 5kg övervikt som jag samlat på mig de senaste månaderna, vill gå ned till min normalvikt igen**. Jag gissade på ett cirka vad jag trodde att jag vägde och jag hade fel på 0,5kg, vilket är rätt bra med tanke på att jag inte har en fungerande våg hemma.

Efter mitt besök hos dietist så passerade jag förbi lite affärer som jag visste hade rabatt på en del gottigt inom grönsaker/frukt denna vecka, som jag hade tänkt inhandla. Jag kom hem med massa gottigt som jag tror min dietist skulle approve:
1 hel honungsmelon
1 hel galiamelon
sockerärtor (etiska!)
2 röda paprikor
2 gula paprikor
ca 1kg bananer (eko!***)
800g fryst broccoli (dock inte så fryst när jag kom hem eftersom att bussen aldrig kom)

Jag hade även tänkt handla blekselleri men den såg för ledsen ut och avokadosarna såg ut att vara bara kärna så små var de. Glömde dock inhandla kiwis men men. Ska försöka fortsätta såhär duktigt framöver och i stället för att ödsla pengar på godis, läsk och glass så ska jag försöka lägga pengarna på frukt och grönt :)

)O(

Ps. Jag förstår självklart att vegan är inte något för alla, men det är en del för mig inom min tro att tillföra så lite klimatmässigt på vår planet samt ha empati för andra varelser än människan. Därför får ni följa med på min veganresa här precis som när jag blev lakto-ovo-veg.

* Äter ej ägg, mjölkprodukter och kött.
** Nej, detta är inte och kommer inte vara en blogg om skönhetshets, jag vill gå ned då mina knän tar stryk när jag går upp i vikt samt att det är ju trevligt att kunna använda sina vanliga kläder ;)
*** Äter aldrig annat än eko-bananer med tanke på kemikalierna som finns i de vanliga, samma sak med vindruvor.

Inga kommentarer: