tisdag 9 augusti 2016

Några tankar om ägg och mjölk samt tro

Jag försöker verkligen utesluta ägg och mjölk ur min diet men det är frustrerande när jag är och handlar och inser att både det ena eller det andra innehåller något av dessa. Var supersugen på en färdig grytsås förra veckan och självklart stod det mjölk i ingredienserna så det var bara att ställa tillbaka i hyllan.

Något annat som stör är när jag är ute på café och om jag säger vegan så är inte alla säker på vad som menas och om jag säger mjölkfritt så tror många att jag menar laktosfritt... om de ändå förstår mjölkfritt så är det inte säkert att de fattar att det inkluderar grädde och smör. Jag tycker engelskan är bättre på det viset, dairy free - det är inte kopplat till en specifik produkt utan är ett samlingsnamn, hade varit bra om vi haft liknande, hade löst en hel del.

Betalade 30 kr för en normalstor chokladboll häromdagen, det var det enda på caféet som inte innehöll animalier och jag var hungrig och hade redan bestämt att jag skulle dit då det brukade vara ett av mina favoritcaféer när jag var i den staden oftare. Halva notan gick till en liten medioker chokladboll. Det är vid sådana stunder som det känns så ovärt.

Och jag vet, ni är säkert några stycken som tycker jag är en komplett idiot som bestämt mig för att bli vegan men "And ye harm none, do what ye will" är ett starkt ledord för mig och jag tar det på fullaste allvar, vilket inkluderar djuren omkring oss. Each to their own brukar jag säga och jag säger inte vad som är rätt för dig men för mig är detta vägen att gå även om den är väldigt frustrerande ibland. Jag försöker hitta vägar runt i stället för att stirra mig blind på det jag inte kan göra/äta längre så som den där grytsåsen som jag faktiskt kan göra från grunden hemma om jag verkligen vill men ibland, som nu, behöver jag få vara lite frustrerad också ;)

Ps. Jag har insett att jag i år återkommit till att fundera och teoretisera mer igen kring min tro och livsval. Var länge sedan jag gjorde det, lite spännande faktiskt. Ds.

Inga kommentarer: