onsdag 21 september 2016

Att bli vegan är svårt

De flesta inom veganvärlden jag pratat med har alltid sagt det är piece of cake att vara vegan, att övergången är enkel och att man ska fokusera på att man inte låter djur lida. Jag får ärligt säga att nej det är inte så enkelt.

[DISCLAIMER: Detta är mina egna tankar och representerar inte alla veganer/vegetarianer och jag lägger ingen åsikt på hur andra väljer att leva sitt liv och vad de äter oavsett om det är vegetabiliskt eller kött.]

Det känns som att hälften av allting jag brukar inhandla innehåller smör, ägg, mjölk osv. i all oändlighet och E-nummer ska vi inte ens börja på, det är ett djävulskap i sig. Tog mig bland annat flera månader att få tillbaka information från ICA om deras grytbaser innehåller animalier eller inte då ETT av deras E-nummer kunde vara från animaliskt eller vegetabiliskt urpsprung. Som tur var fick jag till slut veta att det var vegetabiliskt.

Jag känner mig mer avskärmad i mina val än förut. Vegan innebär så mycket mer än kost, det är en livsstil, en livvstil som jag trodde jag var någorlunda nära. Jag använder inte schampo, hudprodukter osv. som är djurtestade, jag använder inte skinn och läder... men så är de där små ingredienserna som kan komma från djur eller att lim i skorna är djurbaserat. Det känns som att gå en uppförsbacke!

Vissa saker fuskar jag med, t.ex. köper jag en 100g chokladkaka varje vecka för 5 kr med mjölkpulver, vasslepulver och gräddpulver. Jag borde inte men det är det godiset jag unnat mig i evigheter och det är svårt att sluta med det, speciellt för att köpa en finchokladkaka för 5 gånger pengarna.

Jag saknar även cheddarchipsen (tacos) samt Quorns filéer i mina "kycklinggrytor" men det är ju små saker i det stora loppet. Det är saker jag klarar mig utan.

Jag vill fokusera på djuren, på miljön men det är svårt. Att inte äta kött är mycket enklare än att inte äta mjölkprodukter då det inte är lika lätt att se problemet även om de båda är kopplade till död. Ägg har jag hållit mig undan i många år (förutom ett tag år 2013) förutom om de var gömda i kakor, fuskkött osv. och nu när jag försöker vara mer strikt inser jag hur ofta ägg finns med som bindningsmedel i olika produkter.

Nu tycker ni troligtvis "Ja men var inte vegan dårå?" och ja, det vore den enkla vägen men varför göra det lätt för sig?

Min resa började med att utesluta ägg (förutom de gömda) då jag inte ville stötta den helt absurda industrin, därefter uteslut jag allt barnkött (lamm, kalv osv.) och därefter har det bara blivit mer och mer tills där jag är nu. Jag vill inte vara del av lidande.

Jag har varit demivegetarian från 2008 till 2011, lakto-ovo-vegetarian 2011-2016 och nu är jag i en övergångsperiod igen. Jag är inte en av dem som kan byta över natt, jag är som en lök som man skalar av lager för lager.

Jag tror att med tiden blir det enklare, speciellt då mer och mer produkter för just veganer utvecklas men jag kommer trots det sakna mina cocktailkorvar i jul (har dock mailat Hälsans kök om att göra dem veganska) samt mina goda "kycklinggrytor" nu i höst. Och tills att jag lärt mig mer om innehåll och vilka ingredienser att undvika så kommer det kännas krångligt men så är det alltid när man lär sig nytt.

Vi får se hur krånglig julen kommer bli eller om jag faktiskt kommer backa på flera punkter precis som jag gjorde år 2011 då jag var i gränslandet mellan demi och lakto-ovo. Oavsett vet jag att jag kommer vara den jobbige jäveln när jag hälsar på mina föräldrar i jul.

)O(

Inga kommentarer: