måndag 21 november 2016

Varför finns ingen lista för vegansk julmat?

Känns som att jag googlar ihjäl mig för att mina föräldrar ska få det så lätt som möjligt i jul att handla...

mest för att min pappa brukar bara roffa åt sig något "som ser ut som köttbullar" vilket resulterade i morotsbiffar ett år och min mamma tyckte om godiset "ja men då får du väl ta med dig eget" trots att jag reser cirka 4-5 timmar (eller mer kanske?) för att hälsa på vid jul och är en packåsna av grejer och julklappar.

I år blir första året som vegan vilket gör listan av "det här äter jag inte" extra lång. Osäkert även om min mamma förstår att laktosfri mjölk inte är samma sak som t.ex. havremjölk. Vi har redan haft en förvirrad diskussion i ämnet.

Just nu gör listan till och med mig förvirrad så den behöver fixas. I år kommer jag även skicka med bilder på det de behöver handla (mjölk, vegbullar, sojakorv) för att det inte ska bli fel. Det ska vara så pedagogiskt som jag kan.

Vad jag däremot saknar är en lista för produkter som är veganska utan att behöva titta runt på flera listor, googla och försöka hitta ingredienslistor eller få recept. Tänk om jag vill vara en lat vegan och hitta min rödbetssallad i affären och inte göra den från scratch??

Så just nu har jag stressat upp mig själv inför jul och det är inte ens december än. Jag vill också ha något att äta liksom och inte bara titta ned på en tallrik med 1/5 av vad alla andra har. Det innebär dock en massa läsande om allt möjligt. Till exempel har jag insett att det verkar helt omöjligt att finna veganska lussekatter, hur svårt kan det vara att INTE pensla skiten med ägg? Uuuggh.

Så, lista med vegansk julmat man kan köpa i en småstad hade ju varit perfa. För inte nog med att jag behöver lista ut vad jag kan äta och vilka märken, jag måste också fundera på vilka som eventuellt kan finnas där mina föräldrar bor.

/rant over

Inga kommentarer: