onsdag 14 december 2016

Det här med helgdagar

Jag vet att Sverige är kulturkristet så våra helgdagar sammanfaller med de kristna högtiderna men ibland hade det varit skönt om det var möjligt att ta ut helgdagar på andra dagar också. Inte för att det hade hjälpt mig så mycket då jag 1. är arbetslös 2. inte officiell med min religions-status.

I år har jag kämpat med näbbar och klor för att hålla Yule fri. Det är möten hit och dit, jobbintervjuer att parera och andra livsgrejer som kommer i vägen. Känner mig rätt stressad över det hela.

Jag hade sedan tidigare markerat i kalendern att Yule så skulle jag inte boka in något alls, det skulle vara min dag att fira, hade till och med funderat på att gå på jullunch på ett ställe men just nu så är det så mycket som behöver göras att jag nästan är uppstressad över hur jag ens ska få ihop det eller om jag ens i slutändan kommer få ha min Yule-dag ifred som planerat.

I min perfekta värld så skulle jag vilja ha ledigt på de 8 sabbaterna, midsommar och jul. Då har jag täckt in hela mitt behov att helgdagar. Midsommar för att det sällan sammanfaller med Litha och jul för att jag gärna vill se familjen någon gång om året.

Men jag tänker att om vi hade varit ett riktigt sekulariserat samhälle så skulle helgdagar gå att flytta runt på beroende på den anställdes behov. Just nu är det ju fint om man är kristen eller kulturkristen men om man tror på något annat så får man helt enkelt trycka in det i sin vanliga vardag med jobb och familjeliv.

Håll tummarna för att jag får min Yule i år!

Inga kommentarer: