fredag 16 december 2016

Vad gör det Yuligt för dig?

Efter att ha fyllt på min yul-mugg och lagt på ost på min skiva vörtbröd så slog det mig att det vore inte riktigt yule utan min yul-mugg och mina yul-tofflor.

Så jag började fundera på vad jag behöver för att det verkligen ska kännas som Yule hemma. Här är min lista:

  1. yul-tofflor
    vet inte riktigt hur gamla dessa är men botten av dem är söndersliten så de dräller skumgummi (eller vad det nu är) lite här och var men jag har inga planer på att ge upp dem, utan dem på fötterna känns det inte som att Yule är intågande. (Är för övrigt ett par tofflor i form av björnar med tomteluvor på)
  2. yul-mugg
    köpte den efter jul 2015 men visste direkt när jag såg den att jag behövde den i mitt liv som min designerade yulmugg. Har druckit ur den varje dag hela december i år och den gör mig glad.
  3. Kalle och Musse
    jag har två porslinsfigurer av Kalle Anka (som bär på en gran) och Musse Pigg (med en julklappssäck) som jag fick av min styvmor när jag var yngre och båda är ett måste att plocka fram varje år.
  4. tomte med brevlåda
    i samma anda som Kalle och Musse så har jag en porslinsfigur av en tomte bredvid en brevlåda som går att öppna (och där inuti sitter en tomtenisse). Också gammal present/julklapp av någon som alltid står på nattduksbordet varje år.
  5. glögg
    jag tycker verkligen om glögg, dock inte alkoholbaserad, i år har jag snart gått igenom två flaskor och då har jag varit riktigt riktigt sparsam.
  6. lussekatter
    bland det bästa med Yule, pepparkakor kommer inte ens i närheten, om det vore en topp 5 så innehar lussekatter plats 1-4 och på femte plats kommer pepparkakor.
  7. handdukarna och duken
    jag har två handdukar, en med en julgran och en med en nallebjörn som jag plockar fram varje år och hänger på spisen, inget minne av vem jag fick dem men de har hängt med länge, likaså duken eller tyghänget (vad man nu ska kalla det) med en bild av en tomte som jag alltid nålar fast på väggen i badrummet.
  8. guldiga skålen
    det är en guldfärgad skål/bricka som alltid stod på bordet när jag hade lilljul med min pappa som liten, när han flyttade ihop med sin flickvän så norpade jag den för det sentimentala värdet då han hade tänkt slänga den. Den plockas enbart fram i december varje år.
  9. hyacint/julstjärna
    oftast brukar jag ha en julstjärna hemma vid jul men inte i år, däremot har jag traditionsenligt en hyacint som jag nu väntar på ska blomma ut, självklart är den vit (om jag nu köpt rätt).
  10. flanell-bäddsetet
    sedan några år tillbaka har jag ett rött flanell-set med renar och snöflingor på som plockas fram i december varje år, superskönt, varmt och mysigt. Vore inte samma sak med annat bädd-set.

Det är säkerligen mer grejer som skapar den där yulstämningen men dessa är 10 saker i mitt hem som sätter den där extra touchen, allt annat är flexibelt. Vilka grejer gör det för dig?

Inga kommentarer: