onsdag 27 september 2017

Vegobitar och ärtor i krämig sås [vegan]

Jag känner mig i ett flow gällande matlagning det senaste, känt mig rätt fast en evighet men har fått tillbaka inspirationen och viljan att experimentera igen. Denna rätt nyttjar resten av iMaten (1dl) från föregående recept. Jag använde mig dessutom av ris jag hade kvar sedan tidigare. Känns alltid bra när det inte blir massa matsläng.

Ingredienser
  • 1 paket Vegobitar (het chili & örter) ICA Gott Liv
  • Sweet Baby Ray's barbecue sauce
  • 1dl frysta ärtor
  • fryst persilja
  • 1dl iMat (havregrädde)
  • vitlökspulver
  • svartpeppar
  • salt
  • ris

Tillagning
Vräk ned vegobitarna i en fryspåse tillsammans med en ordentlig klick Sweet Baby Ray's, gnugga och skaka om tills du täckt allting. Låt vara i 30 min. Sätt på ugn på 225 grader och lägg de marinerade vegobitarna på en form du täckt med smörpapper. Tillaga i 10 minuter.

Om du inte har färdigkokt ris så se till att göra det enligt förpackning/riskokare i lagom tid, t.ex. 15 min in i marineringen då allting går snabbt så fort vegobitarna varit i ugnen!

Ta ut vegobitarna ur ugnen och låt dem vara. Häll i 1dl iMat i en kastrull, krydda med vitlökskrydda, salt och svartpeppar efter behag samt fryst persilja. Rör om och låt koka upp. Flytta vegobitarna till kastrullen och rör om, barbecuesåsen borde färga såsen ljusbrun. Häv sedan i ärtorna och rör om, låt koka upp igen medan du rör om och låt småputtra lite kort så allting blandas.

Klart! Även gott att servera med en klick svartvinbärsgelé.

Inga kommentarer: