måndag 22 januari 2018

Energipåverkan

Vaknade i dag av att bara vilja rulla tillbaka in under täcket som en burrito och vägra gå upp. Kunde inte riktigt förklara känslan. En vän jag skulle träffat sade att hen inte kunde på grund av ångest vilket var okej med mig. Jag kopplade inte ihop dessa två saker alls.

Men så sitter jag här och vill inte gå utanför dörren, känns skitjobbigt att lyfta ett endaste litet finger i dag och så slår det mig. Är det MITT mående eller någon annans som påverkar?

Jag har konstaterat att jag är HSP (High Sensitive Person) vilket innebär att jag tar in intryck i större mängd än andra och ibland därmed behöver stimuli-paus typ. Jag har av och an genom åren funderat på om jag har empatiska kvaliteter då det hänt att jag t.ex. blivit förbannad på bussen av okänd anledning samt fått ont någonstans i kroppen huxflux. Men det har känts lite väl att claima empat, de gånger jag försökt ta det i munnen har det känts fel, det finns de som verkligen ÄR empater vilket jag inte är har jag tänkt.

Men så i dag. Jag gjorde en övning som jag läst om de gånger jag faktiskt börjat kolla upp information om empater, att skapa en bubbla med filter runtom en som bara släpper in ljus och positiva energier. Jag slog in mig själv som en present med snöre på toppen och kunde nästintill direkt efter känna att de starkaste "Nej jag orkar inte i dag" mildrades, visst känns det fortfarande till viss del men det känns inte oöverstigligt att behöva gå och handla längre.

Visst kan det vara en placebo-effekt, kanske är det bara jag som har en svacka i dag, jag vet inte. Men det fick mig i alla fall att starkt börja undra om jag är de facto empat, dock en som har dålig koll på sina förmågor och hur det påverkar (eller inte) mig. Någon som varit med om liknande?

Inga kommentarer: